Fejlsøgning af signal og fiberforbindelse

Tryk dig frem til de bokse, du har i dit hjem:

fiberboksFiberboksMediekonverterMediekonverter
Zhone-2301
fiberboksFiberboksMediekonverter AlcatelMediekonverter
Alcatel
fiberboksFiberboksMediekonverterMediekonverter
Nokia GPON
fiberboksFiberboksMediekonverterMediekonverter
Raycore P2P

tdc Fibertwist fiberboksFiberboks
(Fibertwist)
MediekonverterMediekonverter
Zhone-2301

Gigabit Fibertwist fiberboksFiberboks
(Fibertwist)




tdc fiberboksFiberboks
DKT-Comega



 
fiberboksFiberboks
MediekonverterMediekonverter
Zhone-2301
 

Forbindelsfejlsøgning

 Når GPON-lampen blinker grønt, så er der forbindelse til fibernettet, men mediekonverteren er ikke konfigureret på centralen: kontakt Gigabit for fejlmelding.

Hvis GPON-lampen lyser konstant grønt, er der signal på fibernettet og der burde være forbindelse. Hvis du alligevel ikke har forbindelse: Følg vejledning herunder.

 

Netværksfejlfinding

Hvis forbindelsen ikke har virket før

Trin 1:

Check først at Mediekonverteren og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Mediekonverteren, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)


Trin 2

Trin 2:

Du har kun fast ip-adresse hvis du har bestilt det. Vælg nedenstående:


Hvis du ikke har fast ip-adresse:

Kontroller at din router er korrekt opsat og er kompatibel med en fiberforbindelse.

Routere fra f.eks. producenten Netgear, kræver forudgående konfiguration, før den automatisk kan forbinde til internettet igennem fiberforbindelsen.

Forbindelsen skal som standard være opsat til at køre DHCP, både på Ipv4 og Ipv6.

Har du en gammel DSL router vil den IKKE kunne fungere med Gigabits fibernet, fordi den ikke har nogen Wan-port. Har du en router fra en anden operatør der kører med Vlan-tagging, vil denne router ligeledes heller ikke fungerer med Gigabits fibernet.

Har du en DG200 fra et tidligere Gigabit DSL abonnement, så vil den dog kunne fungere fint, da DG200 netop har en Wan-port og kan tage forbindelsen enten via et telefonstik eller et RJ45 netværkskabel.

Hvis du har fast ip-adresse:

Kontroller at din router er korrekt opsat og er kompatibel med en fiberforbindelse.

Routere fra f.eks. producenten Netgear, kræver forudgående konfiguration, før den automatisk kan forbinde til internettet igennem fiberforbindelsen.

Har du fast IP-adresse, skal du selv opsætte ip-adressen, standardgateway-adressen og subnetmasken i routerens indstillinger.

Gigabit kører i næsten alle tilfælde med /26 Ipv4 adresser, hvor din gatewayadresse altid vil være det samme som din ip, men sidste bit vil være den første i en serie af 64.

Dvs. hvis din ip-adresse slutter på .3 vil din gateway være .1, slutter ip-adressen på 188 vil din gateway være .129. Gateways på en /26 er .1, .65, .129 og .193. Subnetmask på en /26 er 255.255.255.192.

Har du en gammel DSL router vil den IKKE kunne fungere med Gigabits fibernet, fordi den ikke har nogen Wan-port. Har du en router fra en anden operatør der kører med Vlan-tagging, vil denne router ligeledes heller ikke fungerer med Gigabits fibernet.

Har du en DG200 fra et tidligere Gigabit DSL abonnement, så vil den dog kunne fungere fint, da DG200 netop har en Wan-port og kan tage forbindelsen enten via et telefonstik eller et RJ45 netværkskabel.


TilbageTrin 3

Trin 3:

Kontakt Gigabit og bekræft at forbindelsen er aktiveret og korrekt opsat.


Tilbage

Hvis forbindelsen har virket før

Trin 1:

Check først at Mediekonverteren og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Mediekonverteren, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)


Trin 2

Trin 2:

Check først at Fiberboksen og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Fiberboksen, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)


TilbageTrin 3

Trin 3:

Kontakt Gigabit og bekræft at forbindelsen er aktiveret og korrekt opsat.

Tilbage

Til boksoversigt

Forfra

Hvis der ikke er signal

Kontroller først at det gule fiberkabel er forsvarligt sikret inde under den påskruede klap (skal klikke når den skubbes ind igen).

Når LOS-lampen lyser konstant rødt er der ikke signal på fiberen. Du kan prøve den anden indgang på fiberboksen, da der nogle gange er byttet om på indgangene ved en fejl. Flyt den tilbage igen hvis ikke det afhjæper problemet. (den skal klikke når den skubbes ind) Fortsætter LOS-lampen med at lyse konstant rødt, er der sandsynligvis et koblingsproblem på centralen eller i et gadeskab: kontakt Gigabit der kan hjælpe med fejlsøgning.

 Når LOS-lampen blinker rødt, indikerer det en igangværende opdatering af firmware. Dette sker første gang der skabes forbindelse til centralen. Det tager ca. 5 minutter. Afvent opdateringen og se om der herefter er signal.

Til boksoversigt

Forfra

fiberboksFiberboks
Mediekonverter AlcatelMedieconverter
Alcatel
 

Hvis der er signal men forbindelsen ikke virker

Når PON-lampen blinker, er den konfigureret forkert af ledningsejer ved udsendelse af mediekonverteren. Kontakt gigabit og oplys GPON-serienummeret som står under mediekonverteren. Det starter med ALCL. Fejlretningstid: 12-40 timer. Kontakt Gigabit

Hvis PON-lampen lyser konstant grønt og der ikke er noget internet: Følg vejledning herunder.

 

Netværksfejlfinding

Hvis forbindelsen ikke har virket før

Trin 1:

Check først at Mediekonverteren og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Mediekonverteren, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)


Trin 2

Trin 2:

Du har kun fast ip-adresse hvis du har bestilt det. Vælg nedenstående:


Hvis du ikke har fast ip-adresse:

Kontroller at din router er korrekt opsat og er kompatibel med en fiberforbindelse.

Routere fra f.eks. producenten Netgear, kræver forudgående konfiguration, før den automatisk kan forbinde til internettet igennem fiberforbindelsen.

Forbindelsen skal som standard være opsat til at køre DHCP, både på Ipv4 og Ipv6.

Har du en gammel DSL router vil den IKKE kunne fungere med Gigabits fibernet, fordi den ikke har nogen Wan-port. Har du en router fra en anden operatør der kører med Vlan-tagging, vil denne router ligeledes heller ikke fungerer med Gigabits fibernet.

Har du en DG200 fra et tidligere Gigabit DSL abonnement, så vil den dog kunne fungere fint, da DG200 netop har en Wan-port og kan tage forbindelsen enten via et telefonstik eller et RJ45 netværkskabel.

Hvis du har fast ip-adresse:

Kontroller at din router er korrekt opsat og er kompatibel med en fiberforbindelse.

Routere fra f.eks. producenten Netgear, kræver forudgående konfiguration, før den automatisk kan forbinde til internettet igennem fiberforbindelsen.

Har du fast IP-adresse, skal du selv opsætte ip-adressen, standardgateway-adressen og subnetmasken i routerens indstillinger.

Gigabit kører i næsten alle tilfælde med /26 Ipv4 adresser, hvor din gatewayadresse altid vil være det samme som din ip, men sidste bit vil være den første i en serie af 64.

Dvs. hvis din ip-adresse slutter på .3 vil din gateway være .1, slutter ip-adressen på 188 vil din gateway være .129. Gateways på en /26 er .1, .65, .129 og .193. Subnetmask på en /26 er 255.255.255.192.

Har du en gammel DSL router vil den IKKE kunne fungere med Gigabits fibernet, fordi den ikke har nogen Wan-port. Har du en router fra en anden operatør der kører med Vlan-tagging, vil denne router ligeledes heller ikke fungerer med Gigabits fibernet.

Har du en DG200 fra et tidligere Gigabit DSL abonnement, så vil den dog kunne fungere fint, da DG200 netop har en Wan-port og kan tage forbindelsen enten via et telefonstik eller et RJ45 netværkskabel.


TilbageTrin 3

Trin 3:

Kontakt Gigabit og bekræft at forbindelsen er aktiveret og korrekt opsat.


Tilbage

Hvis forbindelsen har virket før

Trin 1:

Check først at Mediekonverteren og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Mediekonverteren, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)


Trin 2

Trin 2:

Check først at Fiberboksen og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Fiberboksen, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)


TilbageTrin 3

Trin 3:

Kontakt Gigabit og bekræft at forbindelsen er aktiveret og korrekt opsat.

Tilbage

Til boksoversigt

Forfra

Hvis der ikke er signal

Kontroller først at fiberkablet i begge ender er tilsluttet forsvarligt og klikker når det skubbes ind.

Når ALARM-lampen lyser konstant rødt, så er der ikke signal på fiberen. Du kan prøve den anden indgang på fiberboksen, da der nogle gange er byttet om på indgangene ved en fejl. Flyt den tilbage igen hvis ikke det afhjæper problemet. (skal klikke når den skubbes ind) Fortsætter ALARM-lampen med at lyse konstant rødt, er der sandsynligvis et koblingsproblem på centralen eller i et gadeskab: kontakt Gigabit for fejlmelding.

Hvis PON-lampen ikke lyser, så er der ikke signal på fiberen. Følg vejledningen herover. 

Når ALARM-lampen blinker rødt indikterer det, at der er en igangværende opdatering af firmware. Dette sker første gang der skabes forbindelse til centralen. Det tager ca. 5 minutter. Afvent opdateringen og se om der herefter er signal.

Til boksoversigt

Forfra

fiberboksFiberboks
MediekonverterMedieconverter
Nokia GPON
 

Hvis der er signal men forbindelsen ikke virker

Hvis PON-lampen blinker er der signal, men mediekonverteren er ikke konfigureret på centralen. Kontakt Gigabit for fejlmelding.

Hvis PON-lampen lyser konstant grønt og der ikke er noget internet: Følg vejledning herunder.

 

Netværksfejlfinding

Hvis forbindelsen ikke har virket før

Trin 1:

Check først at Mediekonverteren og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Mediekonverteren, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)


Trin 2

Trin 2:

Du har kun fast ip-adresse hvis du har bestilt det. Vælg nedenstående:


Hvis du ikke har fast ip-adresse:

Kontroller at din router er korrekt opsat og er kompatibel med en fiberforbindelse.

Routere fra f.eks. producenten Netgear, kræver forudgående konfiguration, før den automatisk kan forbinde til internettet igennem fiberforbindelsen.

Forbindelsen skal som standard være opsat til at køre DHCP, både på Ipv4 og Ipv6.

Har du en gammel DSL router vil den IKKE kunne fungere med Gigabits fibernet, fordi den ikke har nogen Wan-port. Har du en router fra en anden operatør der kører med Vlan-tagging, vil denne router ligeledes heller ikke fungerer med Gigabits fibernet.

Har du en DG200 fra et tidligere Gigabit DSL abonnement, så vil den dog kunne fungere fint, da DG200 netop har en Wan-port og kan tage forbindelsen enten via et telefonstik eller et RJ45 netværkskabel.

Hvis du har fast ip-adresse:

Kontroller at din router er korrekt opsat og er kompatibel med en fiberforbindelse.

Routere fra f.eks. producenten Netgear, kræver forudgående konfiguration, før den automatisk kan forbinde til internettet igennem fiberforbindelsen.

Har du fast IP-adresse, skal du selv opsætte ip-adressen, standardgateway-adressen og subnetmasken i routerens indstillinger.

Gigabit kører i næsten alle tilfælde med /26 Ipv4 adresser, hvor din gatewayadresse altid vil være det samme som din ip, men sidste bit vil være den første i en serie af 64.

Dvs. hvis din ip-adresse slutter på .3 vil din gateway være .1, slutter ip-adressen på 188 vil din gateway være .129. Gateways på en /26 er .1, .65, .129 og .193. Subnetmask på en /26 er 255.255.255.192.

Har du en gammel DSL router vil den IKKE kunne fungere med Gigabits fibernet, fordi den ikke har nogen Wan-port. Har du en router fra en anden operatør der kører med Vlan-tagging, vil denne router ligeledes heller ikke fungerer med Gigabits fibernet.

Har du en DG200 fra et tidligere Gigabit DSL abonnement, så vil den dog kunne fungere fint, da DG200 netop har en Wan-port og kan tage forbindelsen enten via et telefonstik eller et RJ45 netværkskabel.


TilbageTrin 3

Trin 3:

Kontakt Gigabit og bekræft at forbindelsen er aktiveret og korrekt opsat.


Tilbage

Hvis forbindelsen har virket før

Trin 1:

Check først at Mediekonverteren og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Mediekonverteren, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)


Trin 2

Trin 2:

Check først at Fiberboksen og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Fiberboksen, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)


TilbageTrin 3

Trin 3:

Kontakt Gigabit og bekræft at forbindelsen er aktiveret og korrekt opsat.

Tilbage

Til boksoversigt

Forfra

Hvis der ikke er signal

Kontroller først at fiberkablet i begge ender er tilsluttet forsvarligt og klikker når det skubbes ind.

Hvis LOS-lampen lyser konstant rødt, så er der ikke signal på fiberen. Prøv at flytte fiberkablet til den anden indgang på fiberboksen, da der nogle gange er byttet om på indgangene ved en fejl. Flyt den tilbage igen hvis ikke det afhjæper problemet. (skal klikke når den skubbes ind) Fortsætter LOS-lampen med at lyse konstant rødt, er der sandsynligvis et koblingsproblem på centralen eller i et gadeskab: Kontakt Gigabit der kan hjælpe med fejlsøgning.

Blinkende rødt lys i LOS-lampen indikterer en igangværende opdatering af firmware. Dette sker første gang der skabes forbindelse til centralen. Det tager ca. 5 minutter. Afvent opdateringen og se om der herefter er signal.

Til boksoversigt

Forfra

fiberboksFiberboks
MediekonverterMedieconverter
Raycore P2P
 

Hvis der er signal men forbindelsen ikke virker

Hvis ingen lampe lyser: Du kan prøve den anden indgang på fiberboksen, da der nogle gange er byttet om på indgangene ved en fejl. Flyt den tilbage igen hvis ikke det afhjæper problemet. (skal klikke når den skubbes ind) Er der stadig ingen lamper der lyser eller blinker: Kontakt Gigabit der kan hjælpe med fejlsøgning.

Hvis FX-lampen lyser konstant blåt og der ikke er noget internet: Følg vejledning herunder.

 

Netværksfejlfinding

Hvis forbindelsen ikke har virket før

Trin 1:

Check først at Mediekonverteren og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Mediekonverteren, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)


Trin 2

Trin 2:

Du har kun fast ip-adresse hvis du har bestilt det. Vælg nedenstående:


Hvis du ikke har fast ip-adresse:

Kontroller at din router er korrekt opsat og er kompatibel med en fiberforbindelse.

Routere fra f.eks. producenten Netgear, kræver forudgående konfiguration, før den automatisk kan forbinde til internettet igennem fiberforbindelsen.

Forbindelsen skal som standard være opsat til at køre DHCP, både på Ipv4 og Ipv6.

Har du en gammel DSL router vil den IKKE kunne fungere med Gigabits fibernet, fordi den ikke har nogen Wan-port. Har du en router fra en anden operatør der kører med Vlan-tagging, vil denne router ligeledes heller ikke fungerer med Gigabits fibernet.

Har du en DG200 fra et tidligere Gigabit DSL abonnement, så vil den dog kunne fungere fint, da DG200 netop har en Wan-port og kan tage forbindelsen enten via et telefonstik eller et RJ45 netværkskabel.

Hvis du har fast ip-adresse:

Kontroller at din router er korrekt opsat og er kompatibel med en fiberforbindelse.

Routere fra f.eks. producenten Netgear, kræver forudgående konfiguration, før den automatisk kan forbinde til internettet igennem fiberforbindelsen.

Har du fast IP-adresse, skal du selv opsætte ip-adressen, standardgateway-adressen og subnetmasken i routerens indstillinger.

Gigabit kører i næsten alle tilfælde med /26 Ipv4 adresser, hvor din gatewayadresse altid vil være det samme som din ip, men sidste bit vil være den første i en serie af 64.

Dvs. hvis din ip-adresse slutter på .3 vil din gateway være .1, slutter ip-adressen på 188 vil din gateway være .129. Gateways på en /26 er .1, .65, .129 og .193. Subnetmask på en /26 er 255.255.255.192.

Har du en gammel DSL router vil den IKKE kunne fungere med Gigabits fibernet, fordi den ikke har nogen Wan-port. Har du en router fra en anden operatør der kører med Vlan-tagging, vil denne router ligeledes heller ikke fungerer med Gigabits fibernet.

Har du en DG200 fra et tidligere Gigabit DSL abonnement, så vil den dog kunne fungere fint, da DG200 netop har en Wan-port og kan tage forbindelsen enten via et telefonstik eller et RJ45 netværkskabel.


TilbageTrin 3

Trin 3:

Kontakt Gigabit og bekræft at forbindelsen er aktiveret og korrekt opsat.


Tilbage

Hvis forbindelsen har virket før

Trin 1:

Check først at Mediekonverteren og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Mediekonverteren, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)


Trin 2

Trin 2:

Check først at Fiberboksen og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Fiberboksen, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)


TilbageTrin 3

Trin 3:

Kontakt Gigabit og bekræft at forbindelsen er aktiveret og korrekt opsat.

Tilbage

Til boksoversigt

Forfra

Hvis der ikke er signal

Kontroller først at fiberkablet i begge ender er tilsluttet forsvarligt og klikker når det skubbes ind. Tjek at ledningen er hvid/blå.

Hvis FX-lampen ikke lyser konstant blåt. Prøv den anden indgang på fiberboksen, da der nogle gange er byttet om på indgangene ved en fejl. Flyt den tilbage igen hvis ikke det afhjæper problemet. (skal klikke når den skubbes ind)

Hvis FX-lampen stadig ikke lyser blåt, er der sandsynligvis et koblingsproblem på centralen eller i et gadeskab: Kontakt Gigabit der kan hjælpe med fejlsøgning.

Til boksoversigt

Forfra

fiberboksFiberboks
(Fibertwist)
fiberbokslamperFiberboks lamper
MediekonverterMedieconverter
Zhone-2301
 

Hvilken lampe lyser eller blinker på Mediekonverteren?

GPON-lampen lyser konstant grønt

LOS-lampen lyser konstant rødt

GPON-lampen blinker grønt

Ingen af ovenstående

 

Hvilken lampe lyser eller blinker på Fiberboksen?

Når POWER knappen lyser, betyder det, at der er korrekt strøm til fiberboksen.

Når SIGNAL-lampen lyser konstant grønt, så er der forbindelse til fibernettet.

FEJL-lampen lyser konstant rødt

SIGNAL-lampen blinker grønt

Ingen af ovenståendet

 

Forfra

Hvis der er signal men forbindelsen ikke virker:

Hvis SIGNAL-lampen på Fiberboksen og/eller GPON-lampen på Mediekonverteren: er der sandsynligvis et koblingsproblem på centralen eller i et gadeskab: Kontakt Gigabit der kan hjælpe med fejlsøgning.

Hvis GPON-lampen lyser konstant grønt, er der signal på fibernettet og der burde være forbindelse. Hvis du alligevel ikke har forbindelse: Følg vejledning herunder.

 

Netværksfejlfinding

Hvis forbindelsen ikke har virket før

Trin 1:

Check først at Mediekonverteren og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Mediekonverteren, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)


Trin 2

Trin 2:

Du har kun fast ip-adresse hvis du har bestilt det. Vælg nedenstående:


Hvis du ikke har fast ip-adresse:

Kontroller at din router er korrekt opsat og er kompatibel med en fiberforbindelse.

Routere fra f.eks. producenten Netgear, kræver forudgående konfiguration, før den automatisk kan forbinde til internettet igennem fiberforbindelsen.

Forbindelsen skal som standard være opsat til at køre DHCP, både på Ipv4 og Ipv6.

Har du en gammel DSL router vil den IKKE kunne fungere med Gigabits fibernet, fordi den ikke har nogen Wan-port. Har du en router fra en anden operatør der kører med Vlan-tagging, vil denne router ligeledes heller ikke fungerer med Gigabits fibernet.

Har du en DG200 fra et tidligere Gigabit DSL abonnement, så vil den dog kunne fungere fint, da DG200 netop har en Wan-port og kan tage forbindelsen enten via et telefonstik eller et RJ45 netværkskabel.

Hvis du har fast ip-adresse:

Kontroller at din router er korrekt opsat og er kompatibel med en fiberforbindelse.

Routere fra f.eks. producenten Netgear, kræver forudgående konfiguration, før den automatisk kan forbinde til internettet igennem fiberforbindelsen.

Har du fast IP-adresse, skal du selv opsætte ip-adressen, standardgateway-adressen og subnetmasken i routerens indstillinger.

Gigabit kører i næsten alle tilfælde med /26 Ipv4 adresser, hvor din gatewayadresse altid vil være det samme som din ip, men sidste bit vil være den første i en serie af 64.

Dvs. hvis din ip-adresse slutter på .3 vil din gateway være .1, slutter ip-adressen på 188 vil din gateway være .129. Gateways på en /26 er .1, .65, .129 og .193. Subnetmask på en /26 er 255.255.255.192.

Har du en gammel DSL router vil den IKKE kunne fungere med Gigabits fibernet, fordi den ikke har nogen Wan-port. Har du en router fra en anden operatør der kører med Vlan-tagging, vil denne router ligeledes heller ikke fungerer med Gigabits fibernet.

Har du en DG200 fra et tidligere Gigabit DSL abonnement, så vil den dog kunne fungere fint, da DG200 netop har en Wan-port og kan tage forbindelsen enten via et telefonstik eller et RJ45 netværkskabel.


TilbageTrin 3

Trin 3:

Kontakt Gigabit og bekræft at forbindelsen er aktiveret og korrekt opsat.


Tilbage

Hvis forbindelsen har virket før

Trin 1:

Check først at Mediekonverteren og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Mediekonverteren, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)


Trin 2

Trin 2:

Check først at Fiberboksen og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Fiberboksen, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)


TilbageTrin 3

Trin 3:

Kontakt Gigabit og bekræft at forbindelsen er aktiveret og korrekt opsat.

Tilbage

Til boksoversigt

Forfra

Hvis der ikke er signal

Kontroller først at det gule fiberkabel er forsvarligt sikret inde under den påskruede klap (skal klikke når den skubbes ind igen).

Hvis FEJL-lampen på Fiberboksen og/eller LOS-lampen på Mediekonverteren lyser konstant rødt, er der ikke signal på fiberen. Du kan prøve den anden indgang på fiberboksen, da der nogle gange er byttet om på indgangene ved en fejl. Flyt den tilbage igen hvis ikke det afhjæper problemet. (skal klikke når den skubbes ind) Fortsætter lampen med at lyse konstant rødt, er der sandsynligvis et koblingsproblem på centralen eller i et gadeskab: Kontakt Gigabit der kan hjælpe med fejlsøgning.

Blinkende rødt lys i LOS-lampen på Mediekonverteren indikterer en igangværende opdatering af firmware. Dette sker første gang der skabes forbindelse til centralen. Det tager ca. 5 minutter. Afvent opdateringen og se om der herefter er signal.

Til boksoversigt

Forfra

Gigabit Fibertwist fiberboksFiberboks
(Fibertwist)

Gigabit fibertwist lamperLamper på toppen

 

Hvilken lampe lyser eller blinker på Fiberboksen?

Når POWER-lampen lyser, betyder det, at der er korrekt strøm til fiberboksen.

Data knappen blinker når der føres data til og fra enheden.

SIGNAL-lampen lyser konstant grønt

FEJL-lampen lyser konstant rødt

SIGNAL-lampen blinker grønt

Ingen af ovenstående

 

Forfra

Hvis der er signal men forbindelsen ikke virker:

Hvis SIGNAL-lampen blinker grønt, så er der sandsynligvis et koblingsproblem på centralen eller i et gadeskab: kontakt Gigabit, der kan hjælpe med fejlsøgning.

Hvis SIGNAL-lampen lyser konstant grønt og der ikke er noget internet: Følg vejledning herunder.

 

Netværksfejlfinding

Hvis forbindelsen ikke har virket før

Trin 1:

Check først at Fiberboksen og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Fiberboksen, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)


Trin 2

Trin 2:

Du har kun fast ip-adresse hvis du har bestilt det. Vælg nedenstående:


Hvis du ikke har fast ip-adresse:

Kontroller at din router er korrekt opsat og er kompatibel med en fiberforbindelse.

Routere fra f.eks. producenten Netgear, kræver forudgående konfiguration, før den automatisk kan forbinde til internettet igennem fiberforbindelsen.

Forbindelsen skal som standard være opsat til at køre DHCP, både på Ipv4 og Ipv6.

Har du en gammel DSL router vil den IKKE kunne fungere med Gigabits fibernet, fordi den ikke har nogen Wan-port. Har du en router fra en anden operatør der kører med Vlan-tagging, vil denne router ligeledes heller ikke fungerer med Gigabits fibernet.

Har du en DG200 fra et tidligere Gigabit DSL abonnement, så vil den dog kunne fungere fint, da DG200 netop har en Wan-port og kan tage forbindelsen enten via et telefonstik eller et RJ45 netværkskabel.

Hvis du har fast ip-adresse:

Kontroller at din router er korrekt opsat og er kompatibel med en fiberforbindelse.

Routere fra f.eks. producenten Netgear, kræver forudgående konfiguration, før den automatisk kan forbinde til internettet igennem fiberforbindelsen.

Har du fast IP-adresse, skal du selv opsætte ip-adressen, standardgateway-adressen og subnetmasken i routerens indstillinger.

Gigabit kører i næsten alle tilfælde med /26 Ipv4 adresser, hvor din gatewayadresse altid vil være det samme som din ip, men sidste bit vil være den første i en serie af 64.

Dvs. hvis din ip-adresse slutter på .3 vil din gateway være .1, slutter ip-adressen på 188 vil din gateway være .129. Gateways på en /26 er .1, .65, .129 og .193. Subnetmask på en /26 er 255.255.255.192.

Har du en gammel DSL router vil den IKKE kunne fungere med Gigabits fibernet, fordi den ikke har nogen Wan-port. Har du en router fra en anden operatør der kører med Vlan-tagging, vil denne router ligeledes heller ikke fungerer med Gigabits fibernet.

Har du en DG200 fra et tidligere Gigabit DSL abonnement, så vil den dog kunne fungere fint, da DG200 netop har en Wan-port og kan tage forbindelsen enten via et telefonstik eller et RJ45 netværkskabel.


TilbageTrin 3

Trin 3:

Kontakt Gigabit og bekræft at forbindelsen er aktiveret og korrekt opsat.

Tilbage

Hvis forbindelsen har virket før

Trin 1:

Genstart routeren!


Trin 2

Trin 2:

Check først at Fiberboksen og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Fiberboksen, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)


TilbageTrin 3

Trin 3:

Har du skiftet udstyr?

Hvis du har skiftet det aktive udstyr som sidder på Fiberboksen, skal du kontakt Gigabit for at få slettet din konfiguration, da vores udstyr automatisk låser til det første der bliver tilsluttet forbindelsen.


Tilbage

Til boksoversigt

Forfra

Hvis der ikke er signal

Kontroller først at fiberkablet i begge ender er tilsluttet forsvarligt og klikker når det skubbes ind.

Når FEJL-lampen lyser konstant rødt, er der ikke signal til fibernettet. Prøv først følgende:

Twist overdelen på fiberboksen af og på. (se billerne herunder)

Sådan gør du

Hold godt fast i underdelen og tryk den lille knap ind på siden af fiberboksen. Denne knap åbner for, at du nu kan twiste overdelen IMOD uret for, at adskille de to dele.

Når du sætter den på igen, skal indmaden fra overdelen matche med åbningerne i underdelen. Tryk overdelen ned og twist den MED uret indtil der lyder en solidt klik.

Hvis FEJL-lampen stadig lyser konstant rødt: Kontakt Gigabit, der kan hjælpe med fejlsøgning

fibertwist gigabit sideknapper

fibertwist gigabit aaben luk

Til boksoversigt

Forfra

fiberboks tdcFiberboks
DKT-Comega

fibertboks tdc lamperLamper på siden

 

Hvilken lampe lyser eller blinker på Fiberboksen?

Når POWER knappen lyser, betyder det, at der er korrekt strøm til fiberboksen.

Strømforsyning er 5V. Advarsel: Tilsluttes en 12 V strømforsyning ødelægges fiberboksen øjeblikkeligt! Benyt derfor altid den strømforsyning der ligger i kassen.

WAN-lampen lyser konstant orange

WAN-lampen lyser konstant grønt

WAN-lampen blinker grønt

Ingen af ovenstående

 

Forfra

Hvis der er signal men forbindelsen ikke virker:

Når WAN-lampen blinker grønt eller lyser konstant orange er der sandsynligvis et koblingsproblem på centralen eller i et gadeskab: Kontakt Gigabit, der kan hjælpe med fejlsøgning.

Når WAN-lampen lyser konstant grønt, er der signal på fibernettet og der burde være forbindelse. Hvis du alligevel ikke har forbindelse: Følg vejledning herunder.

 

Netværksfejlfinding

Hvis forbindelsen ikke har virket før

Trin 1:

Check først at Fiberboksen og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Fiberboksen, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)


Trin 2

Trin 2:

Du har kun fast ip-adresse hvis du har bestilt det. Vælg nedenstående:


Hvis du ikke har fast ip-adresse:

Kontroller at din router er korrekt opsat og er kompatibel med en fiberforbindelse.

Routere fra f.eks. producenten Netgear, kræver forudgående konfiguration, før den automatisk kan forbinde til internettet igennem fiberforbindelsen.

Forbindelsen skal som standard være opsat til at køre DHCP, både på Ipv4 og Ipv6.

Har du en gammel DSL router vil den IKKE kunne fungere med Gigabits fibernet, fordi den ikke har nogen Wan-port. Har du en router fra en anden operatør der kører med Vlan-tagging, vil denne router ligeledes heller ikke fungerer med Gigabits fibernet.

Har du en DG200 fra et tidligere Gigabit DSL abonnement, så vil den dog kunne fungere fint, da DG200 netop har en Wan-port og kan tage forbindelsen enten via et telefonstik eller et RJ45 netværkskabel.

Hvis du har fast ip-adresse:

Kontroller at din router er korrekt opsat og er kompatibel med en fiberforbindelse.

Routere fra f.eks. producenten Netgear, kræver forudgående konfiguration, før den automatisk kan forbinde til internettet igennem fiberforbindelsen.

Har du fast IP-adresse, skal du selv opsætte ip-adressen, standardgateway-adressen og subnetmasken i routerens indstillinger.

Gigabit kører i næsten alle tilfælde med /26 Ipv4 adresser, hvor din gatewayadresse altid vil være det samme som din ip, men sidste bit vil være den første i en serie af 64.

Dvs. hvis din ip-adresse slutter på .3 vil din gateway være .1, slutter ip-adressen på 188 vil din gateway være .129. Gateways på en /26 er .1, .65, .129 og .193. Subnetmask på en /26 er 255.255.255.192.

Har du en gammel DSL router vil den IKKE kunne fungere med Gigabits fibernet, fordi den ikke har nogen Wan-port. Har du en router fra en anden operatør der kører med Vlan-tagging, vil denne router ligeledes heller ikke fungerer med Gigabits fibernet.

Har du en DG200 fra et tidligere Gigabit DSL abonnement, så vil den dog kunne fungere fint, da DG200 netop har en Wan-port og kan tage forbindelsen enten via et telefonstik eller et RJ45 netværkskabel.


TilbageTrin 3

Trin 3:

Kontakt Gigabit og bekræft at forbindelsen er aktiveret og korrekt opsat.

Tilbage

Hvis forbindelsen har virket før

Trin 1:

Genstart routeren!


Trin 2

Trin 2:

Check først at Fiberboksen og din router er forbundet korrekt med et netværkskabel.

De fleste routere har fem RJ45 netværksporte bagpå, hvoraf den ene er en indgang, og de andre fire er udgange til det interne net. (Se billede)

På billedet ser du den bedste router Gigabit tilbyder. Hvis du har brug for en god ny router, kan du se vores udvalg her (pdf)

Netværkskablet skal tilsluttes RJ45 porten på Fiberboksen, og tilsvarende i indgangsporten på routeren. Indgangport på routeren er typisk markeret med teksten WAN eller INTERNET. (Se billede)


TilbageTrin 3

Trin 3:

Har du skiftet udstyr?

Hvis du har skiftet det aktive udstyr som sidder på Fiberboksen, skal du kontakt Gigabit for at få slettet din konfiguration, da vores udstyr automatisk låser til det første der bliver tilsluttet forbindelsen.


Tilbage

Til boksoversigt

Forfra

Hvis der ikke er signal

Kontroller først at fiberkablet i begge ender er tilsluttet forsvarligt og klikker når det skubbes ind.

Hvis WAN-lampen ikke lyser eller blinker grønt er der ikke signal til fibernettet: Kontakt Gigabit, der kan hjælpe med fejlsøgning.

Til boksoversigt

Forfra

Vi benytter Cookies. Cookies gør os bedre i stand til at yde en god service for dig
Mere information Ok Afvis cookies